In de tuinen van Appelscha, zondag 19 juni 14:00: Trio Sirene, met Wendy Roobol, Carina Vinke, Henk Mak van Dijk

Trio Sirenes: aria’s en duetten in een theatrale context

Selatuinen, 19 juni, 14:00

..

Wendy Roobol, een veelzijdige en zeer geprezen sopraan, heeft al eens eerder bij ons opgetreden met prachtige barokmuziek. De zon scheen, het was warm en Wendy zong onder de eik op blote voeten. Nooit vergeten! Ditmaal neemt ze Carina Vinke en Henk Mak van Dijk mee. Carina is een talentvolle alt-mezzo met een warme donkere stem, waarin ze prachtige dramatische accenten weet te leggen. Henk Mak van Dijk is behalve pianist ook auteur van ‘de oostenwind waait naar het westen’ een dik boek over Indische componisten. Wel eerder heeft Henk Mak succesvol samen gespeeld met de dames, dus dat zal deze middag wel goed komen. Een van de drie komt oorspronkelijk uit een Drents dorp waar gasten 150 jaar geleden nog met een pistoolschot werden binnengehaald. Dat zal Selatuinen niet doen,  wij verwelkomen Trio Sirenes met een klaterend applaus.
Zondagmiddag 19 juni van 14.00- tot 16.30
Alle concerten: € 9,50. De Muziekzomerkaart voor € 35,00 geeft toegang tot alle concerten. Concertcadeaubon € 9,50. Reserveren (bij slecht weer) gewenst. Binnen is beperkt ruimte en vol is vol. Voor buiten; neem een kussentje of iets van plastic mee, u zit op het gras!

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Vanmiddag Tong Tong Fair 15:00: Henk Mak van Dijk vertelt over zijn speurtocht naar jazz in Nederlands-Indie. Hij ontdekte onder meer een Indische jazzcompositie en speelt hier een fragment uit

05. Lud van Zele ca 1935

Lud van Zele, 1935

Jazz in Nederlands-Indië 

Henk Mak van Dijk  wil graag de onbekende en fascinerende wereld van Indische jazz pioniers en Indische jazzbands in kaart te brengen en besloot in het voorjaar van 2016 op onderzoek uit te gaan.

Jazz scene in Indië
Met gegevens uit het Nederlands Jazz Archief, de Indische pers, de bladen Moesson en Tong Tong, familie-archieven, geluidsarchief en algemene jazzliteratuur hoopt Mak van Dijk een boeiend beeld van de jazz scene in Indië te kunnen samenstellen. En hoewel er nauwelijks originele opnamen uit die tijd bekend zijn, wist hij toch de hand te leggen op opnamen uit Soerabaja uit 1937 gemaakt door Columbia Records. Voorts ontdekte hij een jazz compositie van de Indische pianist Lud van Zele uit 1937. op de Tong Tong fair zal hij een fragment spelen. Een primeur!

Uw hulp                                                                                                                                            Uw hulp bij het samenstellen van een dergelijke geschiedenis is zeer waardevol. Verhalen van  familie over jazz, en jazz spelers, brieven, foto’s, archieven op zolder, herinneringen aan jazz, of dansmuziek, grammofoonplaten, radio-opnamen van de NIROM, alles is welkom! Neem gaarne contact op met: makvandijk@hotmail.com

Wie?
Wie speelden in de eerste jazzbands in de Archipel? Hoe verliep de geschiedenis van ooit razend populaire bands als de Brown Sugar Babies, de Silver Kings , de Musketeers of Swing, de Melody Makers, of Samethini and His Spirituals? Wordt het niet tijd weer eens kennis te maken met jazzmusici als Charlie Overbeek Bloem, Harry Braun, Lud van Zele, Vic Siegers en Otto Mackenzie, de gebroeders Lim, de broertjes Elia en Karsseboom, Dick van der Capellen, Han Samethini en al die andere Indische jongens die deel uitmaakten van de jazz scene? Wat speelden zij en hoe werd de jazz in Indië ontvangen?

Over Henk Mak van Dijk

AntropoloDSC_0044og/pianist Henk Mak van Dijk houdt zich al geruime tijd bezig met het muziekleven in Nederlands-Indië. Zijn onderzoek in samenwerking met het Nederlands Muziek Instituut naar Indische klassieke muziek resulteerde in het boek De oostenwind waait naar het westen. Ter gelegenheid van de vijftigste Pasar Malam Besar in Den Haag maakte hij de monumentale tentoonstelling Werelds – over Indische klassieke muziek 1870-1945, bezocht door koningin Beatrix. Uniek is de door hem ontdekte en nieuw leven ingeblazen opera Attima van de Indische componist Constant van de Wall die in de Koninklijke Schouwburg werd opgevoerd. Voorts verschenen twee cd’s met Indische muziek en het boek Wajang Foxtrot; Indië in klank en beeld. Mak van Dijk introduceerde de Indische klassieke muziek ook in Indonesië, onder meer in Yogya, Salatiga en op Bali waar hij te gast was op een Internationaal Gamelan Festival. Hij werkt graag samen met zangeressen als Renate Arends [klassiek] en Astrid Seriese [Indische songs].Momenteel brengt hij samen met schrijfster/verhalenvertelsters Yvonne Keuls en actrice Gepke Witteveen het succesvolle programma Indische Essenties (te zien op de tongtongfair.nl zondag 28 mei) [makvandijk.wordpress.com]

Posted in Uncategorized | Leave a comment

TongTongFair zondag 29 mei: INDISCHE ESSENTIES, Yvonne Keuls – Henk Mak van Dijk – Gepke Witteveen, 31 jan.,27 mrt, 8 mei. Premiere Parterre, Den Haag

DSC_0113

Zondag 29 mei TongTongFair 12:30 INDISCHE ESSENTIES:  Yvonne Keuls – Henk Mak van Dijk – Gepke Witteveen

Ons koloniale verleden lijkt actueler dan ooit. In een muzikaal en humoristisch programma onderzoeken schrijfster Yvonne Keuls, pianist Henk Mak van Dijk en actrice Gepke Witteveen hun Indische en Indonesische roots met een frisse blik.
Ze nemen u mee naar het oude Indië en het moderne Indonesië en laten spelenderwijze zien hoe het land hun leven beïnvloedt en de weg wijst

.
Ook in Salon Premiere Parterre, Den Haag. Zondag in december 2016

 

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Tooth Brush Time! Zondag 7 februari 15:00, Nathalie Mees en Henk Mak van Dijk.

 

Tooth Brush Time! Cabaret Songs uit een klassieke tube

Zondag 7 februari 15:00 De Muziekkamer, Gerard Reynst straat 6, Den Haag

Nathalie Mees, zang  en  Henk Mak van Dijk, piano

Het cabaret werd geboren in Frankrijk, in de stegen en krochten van het kleine Montmartre, destijds een dorpje bij Parijs. De levensliederen van Aristide Bruant kregen velerlei navolging in Europa, in allerlei vormen en maten. Ook klassieke componisten gingen zich bemoeien met het cabaret, met vele bekende en onbekende juweeltjes als gevolg.

Tooth Brush Time!

Zangeres Nathalie Mees en pianist Henk Mak van Dijk vonden elkaar in hun enthousiasme voor dit repertoire, waarin zowel qua tekst als muziek veel te genieten valt. Zij kwamen tot een kleurrijke selectie van zowel Amerikaanse, Engelse, Franse, Duitse als Nederlandse liederen, die met elkaar het thema van de liefde in al zijn facetten gemeen hebben: aantrekking, verlangen, fantasie, ongeduld, gemis, irritatie, ontkenning en afscheid.

‘t Mosterdzaadje, Santpoort Noord, Kerkweg 29

zondag 29 november, 15:00

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Boekpresentatie Vervolgde componisten (redactie Leo Smit Stichting), met een bijdrage van Henk Mak van Dijk over de Indische componisten Paul Seelig en Theo Smit Sibinga, donderdag 4 juni Stadsarchief Amsterdam

Tentoonstelling Componisten in oorlogstijd in Stadsarchief Amsterdam, vanaf donderdag 4 juni. Tevens is er de presentatie van het boek Vervolgde componisten van de Leo Smit Stichting, met onder meer een bijdrage van Henk Mak van Dijk over de Indische componisten Paul Seelig en Theo Smit Sibinga.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Tooth Brush Time! Cabaret songs. Lunchconcert Kloosterkerk Den Haag woensdag 1 april 12:45, met Nathalie Mees en Henk Mak van Dijk

Tooth Brush Time! Cabaret songs. Lunchconcert Kloosterkerk Den Haag woensdag 1 april 12:45, met Nathalie Mees en Henk Mak van Dijk.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Tooth Brush Time! Cabaret songs. Lunchconcert Kloosterkerk Den Haag woensdag 1 april 12:45, met Nathalie Mees en Henk Mak van Dijk

Tooth Brush TimeTooth Brush TimeNathalie Mees

Sopraan Nathalie Mees

Tooth Brush Time!

Cabaret songs uit een klassieke tube

Nathalie Mees, sopraan            Henk Mak van Dijk, piano

Het cabaret werd geboren in Frankrijk, in de stegen en krochten van het kleine Montmartre, destijds een dorpje bij Parijs. De levensliederen van Aristide Bruant kregen velerlei navolging in Europa, in allerlei vormen en maten. Ook klassieke componisten gingen zich bemoeien met het cabaret, met vele bekende en onbekende juweeltjes als gevolg.

Zangeres Nathalie Mees en pianist Henk  Mak van Dijk vonden elkaar in hun enthousiasme voor dit repertoire, waarin zowel qua tekst als muziek veel te genieten valt. Zij kwamen tot een kleurrijke selectie van zowel  Amerikaanse, Engelse, Franse, Duitse als Nederlandse liederen, die vooral  het thema van de liefde in al zijn facetten gemeen hebben:  aantrekking, verlangen, fantasie, ongeduld, gemis, irritatie, ontkenning en afscheid.

Voor het Kloosterkerk concert kozen zij een gedeelte uit hun programma. Van moderne snit getuigen de songs van de Amerikaan William Bolcom, op grappige gedichten van Arnold Weinstein: Tooth brush Time over de ongenoegens van een minnaar thuis (als hij ’s avonds maar terugkomt) en het lied Amor, dat vanzelf een glimlach om je mond tovert. De fraaie Brettl -liederen van Arnold Schoenberg  zijn rond 1900 geschreven: in Galathea – op tekst van Frans Wedekind – blijkt de adoratie van een man voor deze mooie vrouw slechts een fantasie te zijn. Liederen van Kurt Weill mochten ook niet onbreken: Je ne t’aime pas [Maurice Magre] en uit One Touch of Venus het lied I’m a stranger here myself [Ogden Nash]: Tell me is love still a popular suggestion or merely an obsolete art?

Een must zijn de Cabaret Songs van Benjamin Britten op tekst van W. H. Auden. De tekst van Funeral Blues hieruit is onsterfelijk geworden door de film Four Weddings and a Funeral.  En de taxirit naar het CS in New York kan niet snel genoeg, want je grote liefde wacht je daar (Calypso: Drive faster, faster, faster!).

De Duitse cabaret sfeer komt prachtig naar voren in de muziek en tekst van Friedrich Hollaender uit de jaren dertig. Nathalie koos de paso doble Lass mich einmal deine Carmen sein: hij is een stierenvechter uit Granada, elke vrouw wil hem, en ik ook!

Voor het Nederlandse cabaret lied gingen Nathalie en Henk te rade bij een van de beste tekstschrijvers van het eerste uur Dirk Witte. Hij schreef onder meer het nog immer actuele en vaak vertolkte Mensch, durf te leven. Destijds kreeg het een gloedvolle vertolking van chansonnier Louis Pissuise, en wordt nu even intens gezongen door Nathalie.

 Henk Mak van Dijk speelt zowel met de serieuze toets van de klassiek getrainde pianist als met de lichte toets die een dergelijk programma nodig heeft. Nathalie Mees pakt zowel helder hoog als krachtig laag uit, zonder de klassieke toon uit het oog te verliezen. Zij laat alle kleuren van haar fraaie sopraanstem horen en leeft zich als geen ander in haar cabaret teksten in.

Informatie over de uitvoerenden:

www.nathaliemees.nl

makvandijk.wordpress.com

boekingen: nathaliemari@12move.nl, 06-11061264

Posted in Uncategorized | 1 Comment